مدیر مالی
مدیر مالی، به عنوان یکی از سمت های ارزشمند و مورد افتخار در اغلب سازمان ها، ادارات و شرکت ها شناخته شده است و همانطور که از این عبارت مشخص است؛ در واقع مسئولیت مدیریت، برنامه ریزی، کنترل و سازماندهی تمامی امور مالی بر عهده ی چنین فردی خواهد بود. طبیعتا این کار از جزییات زیادی برخوردار بوده و نیازمند اعمال تخصص، دقت و مهارت کافی است. در واقع چنین شخصی به طور مستقل به مدیریت منابع مالی یک کسب و کار می پردازد و به جرات می توان گفت که این موضوع از جمله مهم ترین و اساسی ترین بخش های هر شغلی است.
مدیر مالی و سود
تمامی تصمیم گیری های مرتبط با سرمایه گذاری بر روی دارایی های ثابت و جاری ( سرمایه ی در گردش ) با نظارت مستقیم مدیر مالی صورت می پذیرد که کیفیت انجام این امر در افزایش یا کاهش یافتن منابع بسیار موثر خواهد بود. تصمیم گیری های مرتبط با سود سهام و سود خالص بر گرفته از سود سهامداران آن کسب و کار و سود انباشته، نیز بخش مهمی از پروسه ی مدیریت مالی است؛ بنابراین وظیفه ی شخصی که به عنوان مدیر مالی برگزیده می شود بسیار سنگین و مهم است؛ چرا که در یک جمله، او ناظر بر تمام منابع و امور مالی خواهد بود.
ضرورت همکاری با مدیر مالی در کسب و کارهای مختلف چیست؟
مواردی که به عنوان اهداف اصلی این سمت تعیین شده اند، از جمله مهم ترین دلایلی هستند که حضور شخصی با چنین تخصصی را در اغلب کسب و کار ها الزامی می نماید. قطعا هر شغلی برای ادامه ی فعالیت و ماندگاری در بازار کار نیازمند تامین بودجه است که بررسی و نیازسنجی در این زمینه باید به طور منظم و مرتب صورت پذیرد. همچنین در هر مجموعه ای لازم است شخصی به عنوان مدیر مالی وجود داشته باشد.
مسئولیت ارائه ی بازده و سود سهام به سهامداران را بر عهده بگیرد و بتواند بر پایه ی یک برنامه ریزی صحیح در خصوص سرمایه و ضمن مدیریت آن، توازن قابل توجهی بین میزان بدهی ها، هزینه ها و حقوق صاحبان سهام برقرار نماید. چنین فردی با تدابیر صحیحی که می اندیشد؛ بدون شک خواهد توانست که از منابع مالی یک کسب کار به طور بهینه بهره برداری نماید و این همان ویژگی ای است که مدیران ارشد کسب و کار ها به دنبال آن هستند.
مهم ترین وظایف یک مدیر مالی چیست؟
به احتمال زیاد تا به این قسمت از مقاله ای که در حال مطالعه ی آن هستید، با کلی ترین وظایف فردی که به این سمت برگزیده می شود، آشنا شده اید، در ادامه نیز وظایف با جزییات بیشتری شرح داده شده اند.
برآورد هزینه و سرمایه از جمله اساسی ترین وظایف مدیر مالی است؛ زیرا به طور مستقیم با مقوله ی افزایش سرمایه مرتبط است. در واقع بهتر است بگوییم که چنین فردی وظیفه دارد که موجبات افزایش درآمد را فراهم آورد و بسیاری از هزینه های جاری را بر اساس سرمایه ی فعلی برآورد نماید. مدیر مالی باید در تصمیم گیری های مالی خود، وضعیت فعلی آن کسب و کار را در نظر بگیرد و سعی کند صرفا بر پایه ی مهم ترین نیاز ها و برای رفع آنان هزینه نماید. توانمندی وی در بهینه سازی امور مالی، بسیار حائز اهمیت است.همچنین وی موظف است که با انجام بررسی ها و تحلیل های لازم، ساختار سرمایه را نیز مشخص نماید.
تعیین منابع مالی توسط مدیر مالی
تعیین منابع مالی، از دیگر وظایف مدیر مالی می باشد. چنین فردی با تسلط بر اوضاع آن کسب و کار می تواند تشخیص دهد که برای تامین بودجه از چه منابعی بهره گیرد؛ انتشار سهام واوراق قرضه، دریافت وام از بانک ها، استفاده از سپرده های عمومی و … از جمله متداول ترین روش های تامین این مسئله است که باید بر اساس شرایط، نوع نیاز و ویژگی های مختص هر منبع مالی انتخاب گردد.
از دیگر وظایف اصلی یک مدیر مالی می توان به موارد زیر اشاره داشت:
سرمایه گذاری و تخصیص منابع مالی، تخمین فروش و هزینه ها، تصمیمات مربوط به سود خالص، مدیریت نقدینگی، پرداخت حقوق و دستمزد، پیش بینی های مالی، تهیه گزارشات و صورت های مالی، تحلیل گرایش های بازار، کنترل سود و هزینه و ….
نقش مدیر مالی در حوزه های مختلف بازار کار
بدیهی است که چنین شغلی در حوزه های مختلف کاری و محیط های مختلف، می تواند شرح وظایف مجزایی داشته باشد. هر چند که بنیان اصلی آن دقیقا مرتبط با مواردی است که تاکنون ذکر شده اند و در مواردی چون مدیریت منابع و مصارف، افزایش سود و سرمایه، رسیدگی به وضعیت سلامت مالی سایر کارکنان سازمان ها، افزایش حداکثری بازده سرمایهگذاری، کاهش ریسک و فراهم آوردن بستر لازم برای نیل به اهداف بلند مدت آن کسب و کار خلاصه می شود. لازم است به این نکته نیز اشاره ای داشته باشیم که مدیر مالی یک عضو بسیار تاثیر گذار در هر مجموعه ای است تا نحوه ی همکاری سایرین در قالب یک تیم و گروه به بهترین شکل ممکن ایجاد شود.
مدیر مالی به تعریف اقتصاد قرن
از دیدگاه شرکت اقتصاد قرن کرج، گذر زمان و تغییراتی که از گذشته تا به اکنون صورت گرفته ، موجب تغییر نقش مدیر مالی نیز شده است؛ یعنی با توجه به نوع کسب و کار و نیاز های آن ممکن است در بازه های زمانی مشخص وظیفه ی چنین شخصی از نظارت و مدیریت امور مالی مقداری تغییر یافته و به سمت و سوی ارائه ی مشاوره و تحلیل های لازم به مدیران ارشد پیش برود. به دلیل این که بهره مندی از واحد مالی و تخصیص وظایف به یک فرد به عنوان مدیر مالی برای بسیاری از کسب و کارها بسیار هزینه ساز می باشد؛
نسبت به گذشته میزان تمایل اشخاص حقیقی و حقوقی برای برون سپاری امور مالی و مالیاتی بسیار افزایش یافته است و از این رو شرکت های معتبری نظیر اقتصاد قرن که به اندازه ی کافی در حوزه ی رسیدگی به امور مالی و حسابداری و حسابرسی تجربه و تخصص دارند، آماده ی ایفای نقش مدیر مالی و انجام وظایف وی می باشند. با این روش دیگر نیازی نیست که همانند گذشته حتما فردی را به صورت ثابت در این سمت استخدام نمایید بلکه با بهره مندی از خدمات مشاوره ای تمامی امور مربوطه به بهترین شکل به انجام خواهند رسید.
مهارت های مورد نیاز مدیر مالی چیست؟
فردی که در این سمت فعال می شود، وابسته به اینکه در چه شرکتی و با چه ابعاد و اندازه ای کار می کند، باید به مهارت های ارتباطی عالی و تجارت حرفه ای مسلط باشد؛ چرا که در هر کسب و کاری که فعالیت نماید با بسیاری از مدیران ارشد و سایر واحد های مالی و حسابداری ارتباط نزدیک و تنگاتنگی خواهد داشت.
بهره مندی از روحیه ی مدیریتی و رهبری نیز یکی دیگر از مهارت های مدیر مالی محسوب می گردد؛ چرا که صرفا داشتن دانش و تجربه کافی نیست و باید حتما فرد به لحاظ روحی و اخلاقی، فردی برون گرا و تاثیر گذار باشد و همچنین از مهارت های رهبری و توانایی اداره و کنترل نمودن فعالیت ها و نحوه ی عملکرد سایرین برخوردار باشد.
توانایی تحلیل و داشتن دقت و حوصله ی کافی برای رسیدگی به امور، ریشه یابی مشکلات، کشف راه حل های ساده و کاربردی و موثر، توانایی استفاده از خلاقیت در جهت رفع موانع و مشکلات از جمله مهارت های تحلیلی مدیر مالی محسوب می شوند.
برخورداری از دانش کافی و مرتبط با رشته های حسابداری و حسابرسی، آگاهی از آیین نامه ها و مقررات تدوین شده نیز به عنوان مهارت های تخصصی این فرد در نظر گرفته می شوند.