با توجه به قانون تجارت، تمام شخصیت های حقوقی (شرکت ها) ملزم هستند تا بعد از ساخت شرکت و ثبت آن، برای تشکیل پرونده مالیاتی که در واحد مالیاتی انجام می شود اقدام کنند و کد اقتصادی اخذ نمایند. در ابتدای این مقاله از شرکت اقتصاد قرن به شخصیت حقوقی و شکل آن و سپس به مقوله پرونده مالیاتی و کد اقتصادی می پردازیم.
شخصیت حقوقی چیست؟
شخصیت حقوقی یعنی صلاحیت ها و توانایی ها که افراد عاقل آنها را فرض کرده و معتبر می دانند تا به وسیله آن، صاحب این صلاحیت ها بتواند از حقوق و وظایفی بهره مند شود.
مصادیق شخصیت حقوقی
شخصیت حقوقی دارای گسترده مصادیق بسیاری است که از دیدگاه قانون و عرف، شایستگی دارا بودن حقوق و تکالیف را دارند. اصولا اشخاص حقوقی در ایران به ۷ قسمت تقسیم می شوند:
- شرکت ها با مسئولیت های محدود
- شرکت های سهامی
- شرکت های تضامنی
- شرکت های نسبی
- شرکت های تعاونی
- شرکت های مختلط سهامی
- شرکت های مختلف غیر سهامی
پرونده مالیاتی چیست؟
همانطور که در مقدمه ذکر کردیم، پرونده مالیاتی برای هر شخصیت حقوقی پس از تاسیس و ثبت هر شرکت، مستلزم تشکیل شدن پرونده در واحد مالیاتی و اخذ کد اقتصادی می باشد. دولت به شخصیت های حقیقی و حقوقی خدماتی را ارائه می کند که این خدمات، هزینه هایی را شامل می گردد که بر دوش دولت است. لذا دولت برای تامین هزینه های عهده دار شده، از راه های مختلف که اصلی ترین آن دریافت مالیات است، این هزینه را تامین می کند. مالیات قسمتی از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی است که به صندوق دولت پرداخت می شود. با این کار دولت خدمات و تجهیزات مورد نظر خود را اعمال می کند.
اساسا، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی یعنی اینکه شرکت پس از تاسیس شدن، به سازمان امور مالیاتی نشان دهد که این شخصیت حقوقی ایجاد شده و مطابق قانون باید دو در هزار سرمایه شرکت پرداخت شود. با توجه به تعیین مالیات بر درآمد در قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی باید با در مستقل کردن ضررها و سود های احتمالی، مالیات خود را با نرخ ۲۵ درصد پرداخت کنند.
شرکت ها برای تعیین سود و ضررهای خود، و تعیین مالیاتی که باید بپردازند، با تعیین سال مالی (سالی که با پایان آن اشخاص حقوقی به محاسبه امور مالی خود می پردازند) که به طور معمول از اول فروردین تا آخر اسفند ماه می باشد، اظهارنامه ها، ترازنامه ها و سود و ضررهای خود را مشخص می کنند و آنها را به سازمان مربوطه ارائه می کنند و موظف به پرداخت میزان مالیاتی که به آنها تعلق می گیرد، می باشند.
لازم به ذکر است عدم تشکیل پرونده مالیاتی و کد اقتصادی و در کل عدم رسیدگی به امور مالیاتی، سبب جریمه ها و هزینه های گاها سنگینی از طرف اداره امور مالیاتی خواهد شد. لذا ضروری است تا پس از ثبت شرکت، اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی کنید تا دچار این مشکلات نشود. در این زمینه شرکت ما می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن، امور تشکیل پرونده و اخذ کد اقتصادی شرکت شما را انجام دهد.
تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی
شرکت ها پس از ۲ ماه موظف به تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی می باشند. کد اقتصادی پس از تشکیل پرونده قابل دریافت است. لازم به ذکر است که یک شرکت نمی تواند بدون کد اقتصادی به ادامه فعالیت بپردازد. همچنین شرکتی که پروانه مالیاتی ندارد، قادر نخواهد بود تا در پایان سال مالی به سازمان مالیات و دارایی تحویل دهد.
اداره مالیاتی پس از تشکیل پرونده با دریافت مدارکی که ذکر خواهد شد، جهت دادن مفاصا حساب مالیاتی، از اداره کل مالیات بر ارزش افزوده معلومات گیری می کند. بنابراین در این اداره نیز باید تشکیل پرونده انجام شود. ارائه کد پستی دقیق و عدم مغایرت آدرس قانونی با کدپستی که ارائه داده شده است، برای گرفتن کد اقتصادی ضروری است. در این پروسه، با بکارگیری کارشناسان مجرب و آگاه، می توانید این فرآیند را با اطمینان خاطر انجام دهید. از جمله مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی عبارتند از:
– مدارک شرکت به صورت اصل و کپی (اساسنامه، تقاضانامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت و شرکت نامه)
– در صورت وجود تغییرات در روزنامه رسمی، ارائه اصل و کپی آخرین تغییرات
– مدارک اعضای شرکت (اصل و کپی)
– تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
– امضای دارندگان امضای مجاز اشخاص حقوقی به صورت یک گواهی در دفترخانه اسناد رسمی
– فیش واریزی دو در هزار سرمایه اولیه شرکت
– فیش های آب و برق، گاز و تلفن دفتر شرکت
– اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت که به نام شرکت است
تشکیل پرونده مالیاتی در همه حوزه ها به جز اداره مالیاتی غرب تهران، به مدت یک هفته زمان نیاز دارد.
برای تشکیل پرونده مالیاتی اجاره نامه حتما باید به صورت رسمی و دارای کد رهیگیری باشه؟