الزامات ورود به دوره آموزش حرفه ای حسابداری استاندارد بین المللی آموزش حسابداری
محتوای درسی دوره های آموزش حرفه ای حسابداری
مهارت های حرفه ای و آموزش عمومی
ارزش ها ، اخلاق و نگرش های حرفه ای حسابداری
الزامات کسب تجربه عملی حسابداری
ارزیابی توانایی ها و صلاحیت حرفه ای حسابداری
ارتقای مستمر حرفه ای : دوره آموزش مدارم و بهبود مستمر سطح صلاحیت حرفه ای حسابداری
الزامات مربوط به صلاحیت حسابرسان حرفه ای
آنلاین یا حضوری آموزش ببینید مدرک فنی و حرفه ای، بین المللی بگیرید
آموزشگاه فنی و حرفه ای مدیران محاسب (اقتصاد قرن)
استاندارد بین المللی آموزش حسابداری شماره ۱
الزامات ورود به آموزش حرفه ای حسابداری
هدف و دامنه کاربرد
این استاندارد ، الزامات ورود به دوره آموزش حرفه ای حسابداری و کسب تجربه عملی برای اعضای نهادهای حرفه ای حسابداری را تعیین می کند و همچنین ، نکاتی را در مورد نحوه ارزیابی صلاحیت به منظور ورود به دوره مزبور ارائه می دهد.
هدف این استاندارد ، ان است که اطمینان حاصل شود ، دانشجویانی که قصد دارند حسابدار حرفه ای شوند برای موفقیت در آموزش ها ، آزمون های تعیین سطح صلاحیت حرفه ای و دوره های عملی ، از سوابق آموزشی لازم برخوردار هستند یا خیر ! به منظور رعایت این الزامات ، اعضای نهادهای حرفه ای ممکن است برخی داوطلبان را به گذراندن آزمونهای ورودی ملزم نماید .
بطور کلی ، چنانچه افرادی که به یک حرفه وارد می شوند از استاندارد های لازم جهت ورود به حرفه برخوردار نباشند ، کیفیت حرفه حفظ نمی شود و ارتقا نمی یابد . به همین دلیل ، کلیه نهاد های حرفه ای موظفند افرادی را که این استاندارد ها را دربالاترین سطح احراز می کنند ، جذب نمایند . در نتیجه کیفیت حرفه رابطه مستقیمی با سطح توانایی متقاضیان جذب شده خواهد داشت . تعیین الزامات ورود به حرفه ، اولین گام در این فرآیند می باشد. هر چه سطح الزامات ورودی بالاتر باشد ، الزامات آموزش حرفه ای و تجارب عملی در دوره زمانی کوتاه تری کسب خواهد شد .
تعاریف و اصلاحات کلیدی به کار رفته در استاندارد های بین المللی آموزش در بیانیه های چارچوب نظری استاندارد های بین المللی آموزش حسابداران حرفه ای تشریح شده است .
الزامات ورود برای افردی که قصد دارند با سپری نمودن دوره آموش حرفه ای حسابداری به عضویت نهادهای حرفه ای در آیند ، باید حداقل با الزامات پذیرش در برنامه آموزشی یک دانشگاه معتبر یا معادل آن برابر باشد.
داوطلبان ورود به دوره آموزش حرفه ای حسابداری باید ازسطح مناسبی از آموزش و دانش قبلی برخوردار باشند ، تا بتوانند در کسب دانش ، مهارت های حرفه ای ، ارزش های حرفه ای ، اخلاق و نگرش های حرفه ای مورد نیاز برای یک حسابدار حرفه ای به موفقیت های لازم دست یابند.
در آغاز دوره ، داوطلبان سطوح مختلفی از دانش ، مهارت ها ، ارزش ها ، اخلاق و نگرش های حرفه ای را دارا می باشند. میزان توانایی آنان در موارد مذکور ، تعیین کننده نقطه شروع دوره ها برای هر یک از آن ها است. هر چه سطح الزامات ورودی پایین تر باشد ، دوره مورد نظر مفاد آموزشی بیشتری را در بر خواهد گرفت .
نقطه شروع دوره آموزش حرفه ای ، حسابداری ممکن است متفاوت باشد. بسیاری از دوره های آموزش حرفه ای حسابداری پس از اخذ مدرک کارشناسی و برخی نیز بلافاصله پس از دوره متوسطه یا در مقاطعی از دوره آموزش عالی ، که از لحاظ سطح پایین تر از دوره کارشناسی است ، آغاز می شود . بسیاری از این دوره ها توسط نهاد های حرفه ای ، و نه دانشگاه ها ، برگزار می شود. پذیرش در برخی از دوره ها نیازمند برخورداری از سوابق کاری مرتبط ، شرایط سنی ، آموزش ضمن خدمت و سایر انواع آموزش می باشد .
صرف نظر از نوع آموزش ، الزامات ورودی در نظر گرفته شده باید با برنامه کلی دوره آموزش حرفه ای حسابداری مورد نظر نهادهای حرفه ای هماهنگ باشد. بیان این نکته مهم است که داوطلبان ، دوره های آموزشی را از هر نوع و هر سطحی که شروع کرده باشند ، باید در هنگام اتمام دوره به سطح شایسته و قابل مقایسه ای از صلاحیت حرفه ای نائل شده باشند. سطح الزامات ورودی باید در حدی باشد که از موفقیت افراد در دوره آموزش حرفه ای حسابداری ، اطمینان معقولی حاصل شود .
ارزیابی انجام شده جهت معادل سازی مدارک متقاضیان با استاندارد ورود به یک دوره دانشگاهی ، باید با منابع مرجع مربوطه و اطلاعات در دسترس نهاد های حرفه ای عضو فدراسیون ، مورد بررسی قرار گیرد.حتی با این وجود ، ارزیابی مدارک برای ورود به دوره های آموزشی پیچیده و دشوار است و فقط با ارزیابی دقیق ، پس از بررسی اطلاعات تفصیلی در مورد دوره ها و محتوای درسی آن ها ، امکان پذیر است.
دوره های دانشگاهی ممکن است مورد تایید نهادهای قانون گذار ، نهادهای تایید شده یا بازار کار باشد. ارزیابی و تایید مدارک دانشگاهی می تواند شامل بررسی محتوا ، طول دوره و سایر ابعاد کیفی آن باشد.
هدف اصلی استانداردهای حسابداری چه چیزی هست؟